Przesyłki towarów w sektorze morskim, czyli międzynarodowe przesyłki towarów, które działają w transporcie morskim, przeprowadzane są najczęściej za pośrednictwem kontenerów. Kontenery te wykonuje się w standardowych rozmiarach odpowiadających normom transportowym na statkach, dzięki którym mogą być transportowane na nawet bardzo duże odległości. Kontenery morskie mają w transporcie wiele zalet. Mogą one umożliwić przenoszenie towaru bez konieczności otwierania między jednym i drugim środkiem transportu. 

Standaryzowane kontenery morskie https://kontenery-morskie.biz.pl/ w transporcie zmieniły branżę spedycyjną, umożliwiając o wiele łatwiejszy transport, koleją, drogą i statkiem, ponieważ kontenery mogą zostać umieszczone w różnych od siebie formatach transportu. Standaryzacja kontenerów pomogła zwiększyć wydajność i ekonomię skali przy transporcie, który każdego roku przechodzi przez morskie systemy transportowe, zaczynając od puszek z farbą, a kończąc na zwierzętach, takich jak na przykład zebry. Jednak zapewne wiele osób zastanawia się nad tym, w jaki sposób środek transportu za pośrednictwem morskich kontenerów w ogóle wszedł do obiegu.

Historia kontenerów użytkowanych podczas transportu

Współczesna żegluga kontenerowa obchodziła swoją 50 rocznicę w 2006 roku. Niemal od pierwszego rejsu korzystanie z tej metody transportu towarów stale rosło. W ciągu zaledwie pięciu dekad kontenerowce zaczęły przewozić aż 60% towarów wysyłanych za pośrednictwem kontenerów morskich. Pomysł użycia kontenera wysyłkowego nie był całkowicie nowy. Skrzynie podobne do kontenerów morskich, które znamy w dzisiejszym transporcie, były wykorzystywane już w przewozach konnych i szynowych w roku 1792. Rząd USA używał małych, standardowych kontenerów podczas drugiej wojny światowej, co okazało się doskonałym sposobem na szybki rozładunek i dystrybucję. W 1955 roku Malcolm P. McLean przedsiębiorca zajmujący się transportem ciężarówek z Karoliny Północnej w USA, kupił firmę parową z myślą o transporcie całych przyczep ciężarowych z ładunkiem. Uświadomił on sobie, że o wiele szybszą metodą transportu byłoby zapakowanie jednego, dużego kontenera, który wykluczy konieczność długich procesów załadunkowych od jednej skrzyni po kilkanaście kolejnych. Od tego czasu ludzie zaczęli praktykować korzystanie z dużych rozmiarów kontenerów przemysłowych, dzięki czemu można było przenieść cały towar bezpośrednio ze statku na inny rodzaj transportu bez konieczności rozładunku zapakowanego w kontener morski towaru. Kontenery można było bezproblemowo przenosić między statkami, pociągami, a nawet ciężarówkami, co znacznie uprościło cały proces logistyczny. W ostateczności wdrożenie tego pomysłu doprowadziło do rewolucji w transporcie przemysłowym w ciągu następnych 50 lat.

Więcej na temat morskich kontenerów w dzisiejszym transporcie 

kontener-morski-wynajem

Logicznym krokiem podczas rychłego spopularyzowania przewozów za pośrednictwem kontenerów morskich było ujednolicenie ich rozmiarów. Dzięki tej praktyce można było układać kontenery w stosy, a dźwigi, statki i pociągi, które zostały przeznaczone do transportowania kontenerów, mogły zostać zbudowane specjalnie w sposób, który umożliwiał optymalne przechowywanie kontenerów o jednolitych rozmiarach.  Ta standaryzacja otrzymała ostateczne zastosowanie w całym przemyśle. W dzisiejszych czasach szerokość i długość kontenerów morskich https://kontenery-morskie24.com.pl/ najczęściej poddana jest normalizacji, która została przyjęta przez globalny przemysł transportu morskiego i lądowego. Dokładnie w roku 1961 ustalono jeden standardowy rozmiar, który do dziś dotyczy rozmiarów kontenerów. Dwoma najczęściej używanymi rozmiarami w dzisiejszych czasach są długości 40 stóp i 20 stóp, co przekłada się na około 12 i 6 metrów.

Kontener o długości 20 stóp stał się dziś standardowym wzorem branżowym. Z kolei 40 stopowym kontener jest najczęściej wybieranym odpowiednikiem w trakcie długich transportów.

Światowa logistyka opiera się w dużej mierze na transporcie za pośrednictwem kontenerów morskich.

Największe międzynarodowe porty zapewniają specjalne miejsca ładunkowe, przystosowane do obsługi kontenerów. Dzieje się tak z powodu ogromnej popularności i wygody rozładunku podczas wykorzystania właśnie tego środka transportu towarów. Niektóre porty stały się tak zwanymi węzłami, czyli obszarami o największej koncentracji kontenerów na trasach krajowych lub międzynarodowych. Zwłaszcza na drogach prowadzących przez Azję, Wschodnią Europę i Amerykę Północną. W logistyce transportowej jedną z najważniejszych ról odgrywają centra obsługujące zarządzanie przeładunku i rozładunku transportowanych kontenerów morskich. Ogromne znaczenie mają jednak nie tylko duże węzły logistyczne transportu, ale także porty morskie, porty lotnicze lub porty śródlądowe, które bardzo często pełnią funkcję głównych bram dla importu i eksportu załadowanych towarów.

Podsumowując, istnieje niezwykle szeroka gama kontenerów używanych zgodnie ze specyfiką towarów. Kontenery chłodnicze, cysterny, płaskie regały lub otwarte szczyty. Każdy z nich ma za zadanie odegrać inną rolę podczas opracowywania odpowiedniej strategii dobrego procesu logistycznego związanego z transportem.

MM Logistic Transport Norwegia
Grodzka 20/6
70-560 Szczecin
793 008 523
www.mmlogistics.com.pl

angielski