Na stacji serwisowej przed rozpoczęciem naprawy wykonywane są różne procedury diagnostyczne. Jednocześnie można sprawdzić prawie wszystkie układy i komponenty pojazdu, od zawieszenia po wyposażenie elektryczne kabiny pasażerskiej. Takie prace są wykonywane wizualnie lub przy użyciu specjalnych urządzeń.

W trakcie diagnostyki samochodu specjalne wyposażenie jest używane tylko wtedy, gdy konieczne jest sprawdzenie złożonego układu z podzespołem elektronicznym. Przykładem jest układ zapłonowy. Do przeprowadzenia jego diagnostyki potrzebny będzie tester silnika, podstawka zespołu świec oraz stroboskop. Jeszcze w niedawnej przeszłości mechanicy wizualnie badali grupę świec i dostosowywali zapłon na oko. Ale teraz takie metody są niedopuszczalne.

Diagnostyka samochodowa wizualna

Inspekcja wizualna nie jest dziś zbyt popularna. Zwykle jest wykorzystywana podczas kompleksowej diagnostyki zespołu napędowego i podwozia. Jeśli dokładnie zbada się te systemy, to w przypadku obcych dźwięków można wyciągnąć pewne wnioski dotyczące bieżących usterek. Zapewne każdy zauważył, że diagnostyka wizualna nie zawsze znajduje się na liście wymaganych prac konserwacyjnych w salonach samochodowych. Ale, jak wiadomo, są wyjątki od wszystkich zasad. Czasami, więc nawet najnowszy sprzęt nie pomaga w sprawdzeniu układu paliwowego. W takich przypadkach diagności są zmuszeni ocenić stan i działanie wtrysku na podstawie obserwacji wizualnych, opierając się na swoim praktycznym doświadczeniu w naprawie tych układów.

Zobacz także:

Skaner diagnostyczny – do czego służy

Ogólna kontrola wszystkich układów elektronicznych za pomocą specjalnego skanera diagnostycznego od dawna jest identyfikowana w oddzielnym segmencie diagnostyki samochodowej. Procedura ta pozwala mechanikom i diagnostom monitorować stan wszystkich jednostek z komponentem elektronicznym (a w nowoczesnych modelach jest ich większość) i budować pewne prognozy dotyczące przyszłej pracy samochodu. Okazja ta pojawiła się dzięki temu, że wiele modeli wyposażono w specjalną jednostkę, która pomaga wykonywać regularną diagnostykę układów elektronicznych i rejestrować występujące błędy.

Czytaj również:

Należy dodać, że kompleksową diagnostykę układów za pomocą tego skanera można przeprowadzić nie tylko przed przystąpieniem do napraw. Ponadto znajduje się na liście rutynowych prac konserwacyjnych. Chociaż w procesie konserwacji diagnostyka komputerowa jest zwykle wykonywana w formie skróconej, która ogranicza się tylko do odczytu błędów. Dzięki tym urządzeniom można sprawdzać układy elektroniczne, a także pracować z kodami usterek. Czasami wystarczy usunąć te kody, a pojazd znów będzie gotowy do pracy. Niemniej jednak kompleksową diagnostykę należy powierzyć specjalistom. Pomoże to uniknąć kłopotliwych błędów.

Co obejmuje komputerowa diagnostyka samochodu?

Diagnostyka samochodu przy użyciu komputera obejmuje:

  • Szczegółowe sprawdzenie bloków w celu identyfikacji zmiany przebiegu i określenia jego rzeczywistej wartości.
  • Skanowanie wszystkich jednostek elektronicznych w celu oceny stanu elektroniki i czujników, a także identyfikacji niedziałających elementów lub uszkodzonych urządzeń.
  • Kontrola wszystkich wykonywanych prac serwisowych (te dane informacyjne są przechowywane w pamięci jednostek elektronicznych).
  • Analiza historii błędów.

Diagnostykę komputerową pojazdu należy przeprowadzić dla następujących systemów:

  • Silniki z zapłonem wewnętrznym
  • Poduszki powietrzne
  • Zapłon
  • Skrzynie biegów
  • Układ hamulcowy
  • System powietrza wtórnego oraz szereg podsystemów.

Do wykonania powyższej pracy wymagany jest skaner elektroniczny. To dzięki temu urządzeniu diagnosta otrzymuje wszystkie niezbędne informacje o systemach w samochodzie.

Przykłady informacji dostarczanych przez skaner:

  • Wszelkie, nawet najmniejsze, usterki układów elektronicznych. W konwencjonalnej diagnostyce pojazdów drobne usterki systemu są często przeoczane lub niezauważone.
  • Informacje o pracy automatycznej skrzyni biegów i układu silnikowego. Dane są odczytywane z odpowiednich jednostek sterujących, a także z czujników. Następnie porównuje się aktualne parametry z rzeczywistymi.
  • Wiarygodność danych dotyczących przebiegu. Zwykle skaner odczytuje te informacje tylko z mikroukładu odpowiedzialnego za odczyty na desce rozdzielczej samochodu. Chociaż informacje o przebiegu są przechowywane na kilku chipach.
  • Jaki jest stan poduszek powietrznych. Często emulatory są instalowane w samochodach zamiast zwykłych poduszek. Komputer może tego nie zauważyć, ale licencjonowany automatyczny skaner elektryczny natychmiast rozpozna.
  • Działanie układu oczyszczania spalin. Katalizatory zawierają szereg metali szlachetnych, więc ich wymiana jest droga. Nie można ich regenerować, tylko wymienić. Czasami, aby zaoszczędzić pieniądze, zamiast dobrych katalizatorów, samochody otrzymują zamienniki niższej jakości, które nie są tak łatwe do rozpoznania.

Przeprowadzając diagnostykę samochodu, elektryczny automatyczny skaner jest po prostu niezastąpiony. Sprawdza wszystko i niczego nie omija. To urządzenie zareaguje nawet na przepaloną żarówkę oświetlającą przednią tablicę rejestracyjną.